woensdag 3 september 2014

Quilt-avontuur

Wanneer je nu naar buiten kijkt zou je het niet zeggen, want het lijkt gewoon weer zomer, maar een paar weken geleden leek de herfst zijn intrede gedaan te hebben.
Nu vond ik dat niet zo vreselijk hoor... ik hou namelijk erg van de herfst. Wanneer het buiten waait terwijl de regen tegen de ramen klettert. Binnen gaan de kaarsjes aan, wordt er een appeltaart gebakken (want dat geurt zo heerlijk) en kruip ik lekker in mijn stoel met een quiltwerkje en een kop herfstthee bij de hand.

Het liefst ren ik dan gelijk naar het tuincentrum om de nodige pompoenen te kopen. Eerlijk gezegd heb ik er stiekum ook al een paar gekocht. Een paar maar hoor... kon het gewoon niet laten. Wat staat dat leuk in de tuin én binnen! Je hebt ze ook in allerlei vormen en maten, maar persoonlijk vind ik de 'gewone' ronde pompoenen het allermooist. 


In het groen vind ik ze ook wel leuk, maar deze zijn toch wel favoriet. ;0)

Terwijl ik daar in mijn stoel met mijn kop thee zat te mijmeren over de herfst en hoe ik het huis in herfstsfeer ga brengen, bedacht ik me ineens dat ik helemaal geen leuk herfst-quiltje heb om aan de muur te hangen.
Dat kan natuurlijk écht niet!! Daar moest ik snel wat aan doen. 
De PoP werd aan de kant gelegd en mijn stapel Quiltmania's kwamen tevoorschijn. Ik kwam verschillende leuke quiltjes tegen, maar uiteindelijk viel mijn keus op een leuke pompoenquilt uit de Simply Vintage nr. 4.



Wanneer ik nou eens 4 blokken in de breedte en 5 in de hoogte zou doen, zou ik een leuk maatje krijgen voor aan de muur. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn voorraad lapjes erbij gepakt en alle ecru, bruin, oranje, geel en groen eruit gevist. Bij elkaar een herfstig geheel dus dat moest gaan lukken.
Als eerste ben ik 20 ondergrond lapjes gaan snijden van 20 x 20 cm.


Vervolgens heb ik op elk lapje een pompoen geappliceerd...


... en daarna aan elkaar gezet.
Voor de tussenvulling moest ik wat stukken aan elkaar zetten om de goede maat te krijgen en voor de achterkant heb ik een oud dekbedovertrek verknipt omdat ik geen lap had die groot genoeg was en het is tenslotte toch de achterkant maar die tegen de muur komt te hangen.


Het begon al lekker op te schieten! En om het nu helemáál snel af te krijgen, heb ik het op de machine doorgequilt. Dit wilde ik altijd al eens proberen en voor dit relatief kleine quiltje heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken. Het viel me nog lang niet mee moet ik zeggen, maar al met al ben ik voor een eerste keer toch best heel tevreden met het eindresultaat. Ik had gekozen voor een all-over patroon van herfstblaadjes en spinnen.
Wat ik ook voor de allereerste keer gedaan heb is een label achterop gezet. Ja echt... bij de andere quilts die ik gemaakt heb, moet ik overal nog een label opzetten. *bloos*
En nóg een allereerste keer... de quilt is in de wasmachine én in de droger geweest.


Anderhalve week na die kop thee in m'n stoel is het quiltje al klaar. Dat machine-quilten gaat wel ff snel zeg!!


Tot slot nog wat sfeerfoto's met mijn eerste pompoenen van het jaar...



Wel gaat het quiltje nog even de kast in, want deze week kunnen we toch nog even heerlijk genieten van de zomerzon en dat is toch ook wel heel erg lekker. ;-)

Fijne (nazomer)dag!

24 opmerkingen:

Greet zei

Wat heb jij een mooi herstquiltje gemaakt en in zo'n tempo. Geweldig.

Marja zei

Wat een leuke herfstige quilt!
Leuk zo'n snel tussendoor project.

Groet,

Joke zei

Hij is echt heel leuk geworden mop!! Wat een snelheid tjonge jonge knap hoor!
Het is officieel herfst lieve vriendin dus wat let je....ophangen zou ik zeggen...;-)) xxxxxx

Guusje, zei

Wat een geweldig leuke quilt. Ik ga ook eens opmzoek je brengt me op een idee. Ik vind het al met al een prachtug quiltje. En beterschap en sterkte met je man. Ik las het net dat moet wel even schrikken zijn geweest.

Sis Voorn zei

Superleuk quiltje !!!
Ik snap je goed, ben ook een pompoenenfan....maar lees nu net je berichtje buiten in de zon ;))

Pauline zei

Wat een geweldig mooie quilt! en wat heb je dat snel gemaakt zeg!

Ageeth Dorsman zei

Geweldig leuk, je pompoenenquiltje en helemaal op tijd af voor de herfst (met stip ook mijn favoriete jaargetijde), al is dit mooie weer na alle regen ook nog wel even lekker.
1 "puntje": coming schrijf je officieel mer 1 m...(maar niet veranderen, hoor, het maakt het wel heel eigen...)
Groetjes van Ageeth

Ineke zei

Wat een prachtig pompoenen-quiltje, zo mooi!!! En je hebt het zo snel gedaan!

Liefs, Ineke

brigitta seinen zei

Wat is je herfstquilt leuk geworden! Vind het helemaal mooi met de gequilte herfstbladeren.

Ineke Original zei

Wat leuk en wat een goed idee.

Floor zei

Wat een leuke quilt is dat geworden! Echt herfst, en inderdaad nu maar even in de kast tot het weer zover is.
Ik vind dat je de quilt supersnel gemaakt heb en ook prachtig doorgequilt op de machine.
Ik ben zo slecht in machine naaien dat ik me er echt niet aan ga wagen, want uithalen van het quiltwerk is een verschrikkelijk karwij.
Hoop stiekem toch dat je leuke quilt nog even in de kast moet blijven hoor, lekker genieten van de nazomer.

Alie zei

Wauw, Jolanda Wat heb je dat even snel gefixt. Een leuke tutorial erbij, je haalt de scha ineens in. van het bloggen ;). En wat knap dat je zonder ervaring met de machine gequilt hebt. Ik sta er echt van te kijken hoe mooi het ook geworden is. Hij staat supermooi bij de pompoenen, dus ik ga duimen voor droog weer de komende maand; dan kan het stelletje buiten blijven liggen
gr. Alie

betty prins zei

Heel erg leuk, je pompoenen quilt, nog even en dan past die helemaal bij de herfstige kleuren van de tuin!
En waanzinnig snel gedaan!!

Marguerite zei

Toen ik vanmiddag bij een boerderij onderweg naar Workum een voorraadje pompoenen kocht. Moest ik meteen aan jou denken. Dit is echt jou jaargetijde. Nog even en we kunnen onze cupcakes weer opmaken met pompoentjes van fondant. Mmmn...
Je quiltje is Super, maar dat had ik je al gezegd....

Judith zei

Het is een snoepje, en wat snel! Dat zou mij nooit lukken, maar echt schitterend!

Phyllis zei

Helemaal top dit! Enig en zo snel!

Kleine Vingers zei

Leuk quiltje is het geworden, echt herfst.
Groetjes

Rennie zei

Leuk dat jij ook een Herfsttype bent, ik ervaar die gevoelens in dit jaargetijde ook zo intens. Tja en wat zal ik zeggen over je quiltje, zo leuk, zo snel, zo mooi. Complimenten hoor ik doe daar een jaar over.

Berna zei

Wat een schattig warm quiltje! Heerlijk die herfst. De geuren die vrij komen als het buiten vochtig is en de zon erop staat. Heerlijk!
Ja de herfst is ook mijn favoriete jaargetijde.
Ken je het boek september van rosamunde pilcher? Met een beetje fantasie komt de appeltaartgeur je tegemoet als je het leest. Mmmmmm.
Fijne dag!

Irena zei

ik zit alles met de hand te doen,maar als ik het zo zie,mooi en zo snel,prachtig,veel liefs irena

Carin zei

Wauw Jolanda, wat een schitterende quilt. Hij lijkt een beetje op mijn "When the frost is on my pumpkin" quilt, maar ik ben nog lang niet zover met doorquilten. Ik doe het met de hand, ik heb nog nooit met de machine doorgequilt.
Jouw door quiltwerk is prachtig, ... ooit een cursus ingedaan?
Nu ik die van jou zie moet ik toch snel eens verder met de mijne doorquilten LOL
Ja voor mij zijn ook de gewone oranje pompoenen de favorieten.

Marijke zei

Wat een leuke quilt!
groetjes van Marijke

Evelyne zei

Super leuke herfst quilt!
Wat een tempo en mooi door gequilt!

Groetjes, Evelyne

Merian zei

Dat heb je snel gedaan, mooi hoor!!
groetjes merian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...